Talentontwikkeling

Zie hieronder onze samenwerkingsprogramma’s

Nom.Nos

Door Amenti Theatre Company
26 april in Parktheater Eindhoven

De danstheatervoorstelling NOM.NOS, wat ‘Name us’ of ‘Onze naam’ kan betekenen, vertelt een verhaal over het belang van het kennen van iemands verleden om de toekomst vorm te geven. Aan de hand van West-Afrikaanse mythen, rituelen en stammen gaat de cast op reis om te zoeken naar hun oorspronkelijke namen. Ze zijn allen onderdeel van de West-Afrikaanse diaspora en dragen de koloniale namen die hun voorouders kregen. Waar liggen hun echte roots? En welke pracht en praal, geschiedenis en traditie waren daar aanwezig voordat ons koloniaal verleden begon?  

Gil the Grid liet zich inspireren door zijn roots, teruggevoerd van Kaapverdië tot Mali en Senegal, en de West-Afrikaanse oorsprong van de andere castleden. 

Via dans, poppenspel, rituelen en verhalen verbindt de cast zich met hun voorouders, hun wortels en hun onzichtbare levenslijn met het moedercontinent.  

De authentieke en unieke manier van beweging van Amenti Theatre Company zorgt voor een voorstelling die magie tot leven brengt maar die ook duidelijk kritisch kijkt naar hoe de wereld zich gevormd heeft. Dit alles aangevuld met poppen en scenografisch advies van Ulrike Quade Company maakt het tot een interdisciplinair geheel. 

Credits

Mede mogelijk gemaakt door Motel Mozaïque

Choreograaf en regie: Gil Gomes Leal
Regie: Ulrike Quade
Creative Producer: Elia Vitadamo
Dansers: Gil Gomes Leal, Mark Sheats, Wesley Rommy
Dramaturg: Jahmani Blackman
Muziek: Bink Beats en Dizzi Geetha

www.amenti.world
www.motelmozaique.nl

Klik hier voor tickets.

Berg van de Angst

Door Tim Hammer

Iedereen is wel eens bang voor de dood, maar waarom eigenlijk? Tim Hammer neemt je mee in zijn zoektocht naar onze sterfelijkheid.

Stel dat er een fysieke plek is tussen leven en dood. Een berg als bedevaartsoord, voor iedereen die iemand heeft verloren of het einde vreest. Een berg die je kunt beklimmen, bezoeken en weer verlaten. Geïnspireerd door deze berg onderzoekt theatermaker Tim Hammer zijn grootste angst: onze sterfelijkheid. In De Berg van de Angst volgen we een levensechte pop tijdens haar laatste reis op aarde. In samenspel met klassieke gitaar laten drie poppenspelers haar dansen alsof haar leven ervan afhangt. Het resultaat: een fysieke en muzikale voorstelling. Klim je mee? Naar de top van de berg, waar we de angst achterlaten?

De Berg van de Angst is een coproductie van KASKO (voorheen Kameroperahuis) en De Nieuwe Oost. Tim Hammer maakt deze voorstelling naar aanleiding van zijn eigen reis naar de Japanse berg van de angst, en speelt mee als één van de drie poppenspelers. De Berg van de Angst is de tweede voorstelling in het kader van zijn Nieuwe Makers traject van Fonds Podiumkunsten bij KASKO en Ulrike Quade Company. Binnen dit traject doet hij onderzoek naar een nieuwe vorm van muziektheater en poppenspel, geïnspireerd op het Japanse traditionele Bunraku poppentheater.

Praktische informatie: Een korte (buiten)wandeling maakt deel uit van deze voorstelling. Hierbij draagt elke toeschouwer een hoofdtelefoon waarop begeleidende audio te horen is.

Credits

Concept & regie: Tim Hammer
Eindregie: Floor van Leeuwen
Vormgeving: Juliette Mout
Kostuums: Eleftheria Lavdaki
Techniek & licht: Edwin Smits
Artistiek advies: Ulrike Quade
Dramaturgie stage: Jaïr Buisman
Tekstadvies stage: Femke Zwiep
Poppenmaker: Matt Jackson
Schetsen poppenontwerp: Mirthe Dokter
Inspiratie poppenontwerp: Hilde Atalanta
Spel: Tim Hammer, Ruben Mardulier, Suze van Miltenburg en Roel Goedhart (gitaar)
Productieleiding: Annemarie Bakker

De Berg van de Angst wordt mede mogelijk gemaakt door: Provincie Overijssel, Provincie Gelderland, Gemeente Zwolle, Fonds Podiumkunsten, Stichting Dioraphte.

Voor het blok

Door Suze van Miltenburg

Een onconventioneel gesprek over het moment van ‘tot leven komen’.

Met Voor het Blok zoomt Suze van Miltenburg in op een essentieel moment in het objecttheater. Het moment van tot leven komen. Suze organiseert een reeks ontmoetingen waarin ze op onconventionele wijze met kunstenaars en levenskunstenaars in gesprek gaat over de bezieling van een object. Hierbij nodigt ze het publiek uit onderdeel te zijn van dit moment.

In Voor het Blok staat een zwart blok centraal. Iedere avond nodigt Suze een nieuwe gast uit om plaats te nemen voor het blok. Het eerste deel van de avond draait om observatie: we zoomen in op het blok en gaan in gesprek over het moment dat wij allen als magisch beschouwen. In het tweede deel verschuift de focus naar manipulatie en is het blok in handen van de desbetreffende kunstenaar. Iedere avond eindigt met een nieuwe poging het blok tot leven te brengen.

Voor het Blok is een eerste project dat Suze van Miltenburg heeft opgezet binnen de talentontwikkeling van de Ulrike Quade Company. Het project was te zien tijdens o.a. PopArts Festival in Theater Bellevue en het Ringsporen Festival (beiden Amsterdam.) Met dit project onderzoekt ze de grenzen van onze verbeelding en verkent ze de kracht van het theater als ontmoetingsruimte waarin filosofische thema’s op speelse en interactieve wijze bevraagd kunnen worden.

The Art of Walking

Door Tim Hammer

Voorstelling door Tim Hammer

Een muzikale ode aan onze benen.

We zitten zoveel in ons hoofd, dat we onze benen soms vergeten. Toch zijn zij het die ons dragen en ons brengen waar we moeten zijn. Ze geven de pas aan, het ritme waarop we leven. In The Art of Walking komen uit hout gesneden benen met behulp van drie (zingende) spelers en een ingenieus bouwwerk tot leven. Samen met een taiko-speler brengen zij een muzikale ode aan onze benen. Het lopen – van slenter tot mars – bepaalt de maat waarop de benen worden bespeeld. Een speels ritueel op Japanse leest, waarin de tijd even stilstaat.

The Art of Walking van Kameroperahuis is het debuut van Tim Hammer als regisseur, nadat hij zijn sporen al heeft verdiend als (poppen)speler, slagwerker en componist.

De productie, een samenwerking met De Nieuwe Oost, is onderdeel van het talentontwikkelingstraject van Tim Hammer bij Kameroperahuis en Ulrike Quade Company. Binnen dit traject – mede mogelijk gemaakt door de Nieuwe Makers-subsidie van Fonds Podiumkunsten – onderzoekt Tim een vernieuwende vorm van muzikaal objectentheater, met Japanse traditionele Bunraku als inspiratie.​

Credits

The Art of Walking werd gemaakt met ondersteuning van: Provincie Overijssel, Gemeente Zwolle, Fonds Podiumkunsten, Stichting Abracadabra

Tim Hammer (Maker)
Renán Zelada (Componist)
Luc de Groen (Dramaturg)
Juliette Mout (Scenograaf)
Laurien van Rijswijk (Actrice)
Johanna van Steen (Performer)
Maarten Vinkenoog (Performer)
Suzanne Bakker (Performer)
Ulrike Quade (Artistiek advies)
Matt Jackson (Poppenmaker)
Hedi Legerstee (Productieleiding)
Andrea van Bussel (Productieleiding)
Edwin Smits (Techniek)
Erik Franssen (Fotograaf campagnebeeld)