De Wand De Schrijver
titel

Antigone

synopsis

Polyneikes is gesneuveld. Volgens de wet mag hij, op straffe van de dood, niet begraven worden. Zijn zussen Antigone en Ismene vertegenwoordigen twee uiteenlopende standpunten. Ismene volgt de wet en kiest hiermee voor het leven, Antigone handelt volgens haar idealen, negeert de raad van haar familie en bekoopt haar daadkracht met de dood. Hoe interpreteren wij hun denkbeelden nu, bijna 2500 jaar later?

context

Antigone – de gezamenlijke voorstelling van choreografe Nicole Beutler en theatermaakster Ulrike Quade – is een visuele bewerking van de Griekse tragedie Antigone (Sofokles 442 BC). De makers koppelen de thematiek aan de actualiteit en richten zich op de vraag hoe vrij ons handelen daadwerkelijk is. Polyneikes is gesneuveld. Volgens de wet mag hij, op straffe van de dood, niet begraven worden. Zijn zussen Antigone en Ismene vertegenwoordigen twee uiteenlopende standpunten. Ismene volgt de wet en kiest hiermee voor het leven, Antigone handelt volgens haar idealen, negeert de raad van haar familie en bekoopt haar daadkracht met de dood. Hoe interpreteren wij hun denkbeelden nu, bijna 2500 jaar later? Het is niet eenvoudig positie te nemen voor de één of voor de ander. Wat is goed en wat is kwaad? In een manipulatief spel tussen performers en poppen worden hun innerlijke beweegredenen zichtbaar. De poppen zijn speciaal voor deze voorstelling in Japan gemaakt door Watanabe Kazunori volgens de traditie van het Bunraku theater.

credits

Idee en regie: Nicole Beutler & Ulrike Quade
Spel & dans: Hillary Blake Firestone of Silke Hundertmark, Michele Rizzo of Pere Faura & Cat Smits of Judith Hazeleger
Dramaturgie: Georg Weinand
Research: Justa ter Haar
Poppen: Watanabe Kazunori
Tekst: Sophokles (441 v.Chr.) & Magne van den Berg (2012)
Kostuumontwerp: Jessica Helbach
Lichtontwerp: Minna Tiikkainen
Muziek: Gary Shepherd
Techniek: Martin Kaffarnik
Fotografie: Anja Beutler
Beeldontwerp: Studio Matusiak

Antigone is een coproductie met NBprojects met ondersteuning van Grand Theatre Groningen, Frascati Amsterdam, Fonds Podium Kunsten en de Gemeente Amsterdam

Speciale dank aan: Casper Vriens en Gerard Koolschijn.

Tijdens het Lalka Też Człowiek Festival in Warschau (Polen) won de voorstelling de publieksprijs die wordt uitgereikt door de vaste bezoekers van het festival. 

pers

Theaterkrant

Marcelle Schots
“Poppen maken tragiek invoelbaar […] de perfectie waarmee Quade en Beutler te werk gaan wordt zichtbaar in het ingenieuze poppenspel en de uitvoering van de spelers, die de kunst van de Bunraku feilloos laten samensmelten met hun eigen spel.”****

De Volkskrant

Mirjam van der Linden
“Adembenemend hoe levensecht de poppen zijn in hun bewegingen.”***

NRC Handelsblad

Herien Wensink
“Prachtig poppenspel […] wie beweegt nu wie in dat gevecht? Bijna geloof je dat daar een levensecht wezentje zich weert tegen het mensengeweld.”

De Standaard (BE)

“Dit is poppenspel zoals we het zelden eerder zagen.”

Der Tagesspiegel (DE)

Klik hier om de op 28 mei 2013 verschenen recensie te lezen.