The Fairy Queen – Ein Sommernachtstraum

Technostalgia

Welkom op Mars. U maakt een wandeling tussen de restanten van een verlaten menselijke kolonie. De bewoners die hier ooit hoopvol neerstreken, zijn spoorloos verdwenen. Struinend door het Pompeï van de toekomst, hoort u een soundtrack van verhalen, muziek, gesprekken en live omgevingsgeluiden, onder leiding van een dienstbode die daar is achtergelaten. Alle voorstellingen zijn ook in het Engels  toegankelijk.

In coproductie met Strijbos & Van Rijswijk gaat Ulrike Quade Company in Technostalgia op archeologische ontdekkingstocht in het duinlandschap van Terschelling tijdens Oerol, 14 t/m 23 juni 2019. Hier vind je meer praktische informatie over de voorstelling.

Wat als alle mensen in één klap verdwijnen, kan de techniek dan voortbestaan zonder ons? Of zou de techniek ons gaan missen?

Technostalgia neemt u mee de toekomst in. De mensheid heeft de Aarde verlaten en een poging gedaan zich op Mars te vestigen. Maar het leven op Mars blijkt veel vijandiger dan gedacht en iedereen krijgt chronische heimwee naar de Aarde. Weer zoekt de mens naar een nieuwe plek. Ergens in de oneindigheid moet er toch een plek zijn waar alles goed en mooi is?

Een laatste achtergebleven dienstbode heet ons welkom. Samen wandelen we door de restanten van een verlaten wereld. Hij blikt met ons terug op de vruchteloze pogingen van de mens om hier een nieuwe wereld vorm te geven. We maken kennis met voormalige Marsbewoners; een demente, zwangere jonge vrouw, een vader wiens kind wil buitenspelen, een biologe met de taak om eetbaar voedsel te kweken en een rasoptimistische man. Door een koptelefoon horen we hun verhalen, flarden van dialogen uit het verleden, live omgevingsgeluiden en muziek, terwijl we door het in de steek gelaten landschap dwalen.

Onder regie van Ulrike Quade, met muziek van componistenduo Strijbos & Van Rijswijk, tekst van filmschrijver Marcel Roijaards en de stem van acteur Rick Paul van Mulligen wordt Technostalgia een audiotour die u rondleidt door het verlaten landschap van Mars.


Credits

Regie: Ulrike Quade
Muzikaal concept & compositie: Strijbos & Van Rijswijk
Tekst: Marcel Roijaards
Spel:Kenzo Kusuda, Alidtcha Binazon, Niels van Heijningen, Tom de Ronde
Dramaturgie: Thomas Lamers
Kostuumontwerp: Carly Everaert
Scenografie:
Kevin Pieterse en Noor Stenfert Kroese o.l.v. Sacha Zwiers
Choreografie: Kenzo Kusuda
Stem: Rick Paul van Mulligen
Regie assistent: Suze van Miltenburg
Vertaling en scriptbegeleiding: Arthur Eaton
Techniek:
Michael Yallop, Merijn Boers
Fotograaf: Anouk van Kalmthout
Scènefoto’s: Ben van Duin en Nichon Glerum
Met dank aan: Academie voor Theater en Dans (Amsterdam), Oerol, Marijn Klaver, Dominic Kraemer, Markoesa Hamer, Sacha Muller, Marc Stoffels, Barnaby Savage, Alidtcha Binanzon, Tobias Brown, Noah Voelker, Gabriel Casanova Miralda, Felix Ruiter, Michaela Riener en Dyane Donck.

Technostalgia wordt mede mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant, Lira Fonds en [ºº] elephantcandy


Pers

Fraai vormgegeven duister toekomstvisoen Theaterkrant
20 juni 2019 ‘Is there life on Mars? Bijna vijftig jaar nadat David Bowie zich deze vraag stelde wordt hij beantwoord door Ulrike Quade en haar gezelschap. En dat antwoord is er niet een om vrolijk van te worden.’

Hoe klank een Oerol-wandeling vormt en hervormt. Leeuwarder Courant
22 juni 2019. ‘Zo wordt het hele verhaal, dat natuurlijk over onze eigen kwetsbare aardbol gaat, in een onwerkelijk, amar des te indringender licht gezet.’

Update app hindert duo uit Tilburg. Brabants Dagblad 
25 juni 2019. ‘De componisten werkten in deze openluchtvoorstelling met een zelf ontwikkelde app en gps-navigatie, die ineens niet meer naar behoren werkte’.

Een moderne Ilias is het pronkstuk van een futuristisch Oerol NRC Handelsblad
20 juni 2019. ‘Het is een onheilspellend ruimteavontuur, waarin omgeving en audio mooi samenvallen.’

Een mars-enclave en de teloorgangvan het zeemansleven: Oerol is vol duistere toekomstvisoenen – De Volkskrant
18 juni 2019. ‘Een knap gemaakte geluidswandeling die de sfeer ademt van de zieke toekomst uit Netflix-serie Black Mirror’

Welkom in de toekomst. Cutting Edge
21 juni 2019

Spelen in de beschermde natuur – Oerol Dagkrant
16 juni 2019 ‘We hadden vijf dagen om drie weken werk opnieuw te doen’

Kantelende perspectieven – het engagement van Oerol – Het Parool
15 juni 2019 ‘Door aandacht te geven aan het verhaal van een ander, ontstaat er ruimte voor nieuwe perspectieven op bekende vraagstukken’.

Cultuurtips voor deze week – De Volkskrant
15 juni 2019

Ga een blokje om en kom jezelf tegen – Oerol Dagkrant
14 juni 2019 ‘‘We leven in een overvolle, overprikkelde wereld, waarin we altijd maar vooruit willen komen en alles sneller en beter moet. We blijven maar veroveren, we zouden eigenlijk moeten stoppen met die grootheidswaanzin.’