Limonov / De Nieuwe Rus De Wand
titel

MANIACS

synopsis

Ze is sensueel, bloedmooi en luistert ademloos naar zijn verhalen. Ze vraagt niet om dure cadeaus en er zijn nooit discussies over het huishouden. Ze is in alle opzichten zijn perfecte levenspartner. Toch is er iets vreemds aan hun relatie. Renée is een pop, een real doll, besteld op internet. Hij heeft haar uitgekozen en al scrollend door de vele keuzemenu’s gemodelleerd tot zijn perfecte vrouw.

Als ze aankomt in een grote houten kist begint het ontdekkingsspel: haar huid van siliconen, de kuiltjes, de gaten. De pop wordt warm, buigt, deukt en geeft zacht toe aan zijn bewegingen. Hij fluistert en praat met haar.

context

Hoe bouw je een relatie op met een pop? Is het idee van de maakbare liefde doorgeslagen? Mogelijk. Maar het eenrichtingsverkeer levert ook een pure, onuitputtelijke bron van liefde op. Zij maakt van hem een veelzijdige, gulle minnaar. Geven is leuker dan nemen.

De fabriek waar Renée gemaakt is, verstuurt dagelijks tientallen real doll’s naar klanten over de hele wereld. Acteur Phi Nguyen stelde zijn ideale levenspartner samen. In MANIACS kiest hij voor het leven met een pop.

credits

Concept, beeld & regie: Ulrike Quade
Spel: Phi Nguyen
Teksten: Simone van Saarloos
Dramaturgie: Marit Grimstad Eggen
Licht- & ruimtelijk ontwerp: Floriaan Ganzevoort
Video: Richard Janssen & Virginie Surdej
Geluidsontwerp: Richard Janssen
Kostuumontwerp: Jacqueline Steijle
Regieassistent: Floor van Lissa
Assistent lichtontwerper: Paul Romkes
Decorbouw: Hilko Uil
Hondenmasker: Matt Jackson
Techniek: Niels Runderkamp

MANIACS is een voorstelling van Ulrike Quade Company in coproductie met:

Met ondersteuning van:

FPK_LOGO-WEB-XSGASD_sponsor

pers

HET PAROOL ****
Sander Janssens

Je moet even twee keer met je ogen knipperen als je binnenkomt, voordat je beseft dat Phi Nguyen niet met een echte, spiernaakte vrouw in de weer is, maar met een pop. […] In deze montagevoorstelling zet regisseur Ulrike Quade de verhouding tussen deze jonge man en zijn pop op verschillende manieren centraal. In fysieke scenes […] maar ook via videoprojecties […].

Simone van Saarloos schreef mooie observaties, scherpe vergelijkingen en heldere, korte betogen – die ons een inkijkje geven in de psychologie van het personage. Zo worden we via verschillende wegen aangesproken op onze eigen vooroordelen, en subtiel verleid daar even aan voorbij te gaan. […] En precies dat illustreert wat deze voorstelling zo krachtig maakt. Deze persoon is niet gek, hij is geen maniak.

DE VOLKSKRANT ****
Mirjam van der Linden

De opening van Maniacs van Ulrike Quade is de voorstelling in een notendop. Theater is voyeuristisch, maar nu helemaal![…] Echt en nep lopen hier volledig door elkaar heen. […] Met mooie videobeelden (waarin de man door animatie ook nep wordt) en teksten van filosofe Simone van Saarloos diept Quade de kwestie ‘onecht is ook echt’ luchtigjes uit.

8WEEKLY ****
Dorien Immig

Het stuk roept vragen op over het ervaren van menselijk geluk en eenzaamheid. […] Het is een eng realistisch sprookje, welk door Phi (gelukkig) met humor gespeeld wordt.

De aanwezigheid van de sekspop, die subject en object is in deze voorstelling, creëert transparant en voyeuristisch theater: het publiek mag kijken naar het leven van een geloofwaardige gek. […] dat er zulke schrijnende gevallen van eenzaamheid en obsessie in onze wereld bestaan, is wel degelijk zorgelijk en dat is in deze voorstelling mooi in beeld gebracht.