Mahler & Kokoschka Die Liebe der kleinen Mouche (Love of Seven Dolls)

Dorian Gray

De mens van de toekomst is verlost van het menszijn.

Stel je voor dat we door moderne technologie geen pijn meer voelen, niet meer oud en lelijk worden en nooit meer sterven. Hebben de machines dan gewonnen van de mens? In een macaber sprookje nemen Ulrike Quade en Romain Bischoff de maakbaarheid van de mens onder de loep. Daarbij laten zij zich inspireren door Oscar Wilde’s roman ‘The Picture of Dorian Gray’.

Dorian Gray wordt in een duivels experiment onsterfelijk door van plaats te wisselen met zijn portret. Hij blijft als de jaren verstrijken een volmaakte, jonge god, terwijl zijn beeltenis op het schilderij aftakelt. Wat in eerste instantie een hedonistisch feest lijkt, eindigt in een nachtmerrie.

In deze voorstelling op de grens van opera, beeldend theater en technologie is Dorian Gray geen negentiende-eeuwse dandy. Samen met librettist Marcel Roijaards en componist Leonard Evers maken Quade en Bischoff van hem een hedendaagse perfectionist; volmaakt en onsterfelijk met behulp van moderne technologie. Met deze nieuwe stap in de evolutie rest de vraag: wat blijft er over van de mens zonder het verval en het uiteindelijke sterven?

You use a glass mirror to see your face; you use works of art to see your soul. — George Bernard Shaw

Dorian Gray gaat in oktober 2018 in première in Theater Bellevue, Amsterdam.


Credits

Concept: Ulrike Quade en Romain Bischoff
Regie: Ulrike Quade
Muzikale leiding: Romain Bischoff
Libretto: Marcel Roijaards
Compositie: Leonard Evers
Robotica: Robert Liebner
Kostuumontwerp: Marlou Breuls
Lichtontwerp: Floriaan Ganzevoort
Dramaturgie: Thomas Lamers
Performers (spel, muziek, beweging): Cameron Shabazi, Maarten Vinkenoog, André Lourenço, Carla Nahadi Babelegoto e.a.

Fotografie campagnebeeld: Anouk van Kalmthout
3D bewerking: Willem Stapel
Model: Freek Nieuwdorp
Haar en make-up: Aldrin-David
Assistentie fotografie: Femke Juffermans